PROLOG
Gentiana je 40 let hrající rocková kapela, složená z muzikantů, kteří v průběhu minulých roků dospěli k názoru, že nebudou vymýšlet „vymyšlené”, protože mnoho nejlepších kytarových rifů již vymyšleno bylo a že si raději tyto nesmrtelné songy od různých světových velikánu hardrockové a heavymetalové scény zahrají.
Protože tato kapela prezentuje skladby rozličných autorů světové scény, nezařazuje se jako revival i když některé provedení skladeb je revivalové.
Většina skladeb je pojata s menšími úpravami jako cover verse, se záměrem pobavit sebe i návštěvníky svých koncertů.
Prezentován je výběr skladeb od ACCEPT, AC/DC, BLACK SABBATH, DEEP PURPLE, HAMMERFALL, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, LED ZEPPELIN, MANOWAR, METALLICA, OZZY OSBOURNE, RAINBOV, UFO, WHITESNAKE, ZZ TOP, ... atd.
...bylo nebylo...
Kapitola I.
První tóny se začaly ozývat v roce 1978. V tomto roce se Jirka Blažek rozloučil s aktivním hraním country (5-ti strunné banjo), svou kytaru už nechal definitivně zastrčenou v elektrice a začal se rozhlížet po muzikantech, kteří by měli chuť zahrát si trochu „bigbítu”.
Byl to rok byl ve znamení formování a hledání tváře nové skupiny, ve které se vystřídalo několik muzikantů jako např. Vlasta „Kesa” Novák a Láďa Červinka na bicí, Jirka Trnka na klávesové nástroje, Luboš „Močůvka” Pflégr zpěv...
V roce 1979 se sestava ustálila ve složení Jirka Blažek - kytara, Josef Růžek - basová kytara, Petr Synek - bicí nástroje a Luboš Zelner klávesové nástroje. Příchodem posledně jmenovaného - Luboše Zelnera, se skupina téměř výhradně zaměřila na vlastní tvorbu, jejíž autorem byl právě Luboš a dílem Jirka
Kapitola II.
V této sestavě a s touto tvorbou skupinu zastihuje rok 1980, který byl významným mezníkem pro další činnost. Významným mezníkem proto, že to byl rok kdy se skupina přihlásila a úspěšně absolvovala pod hlavičkou MKS v Milíně, „komunistické” tzv. přehrávky. Toto byla zkouška nejprve pro „kapelníka” - Jirka Blažek (hudební teorie, dějiny a politika) a po úspěšném absolvovaní i pro soubor, který před komisí zahrál 4-5 skladeb z předloženého repertoáru. Byly to pro kapelu nervy, protože bigbít a dlouhé vlasy nebyly tehdejšími úřady vůbec v oblibě.
Po absolvování zkoušek se kapela naivně domnívala, že se vrhne živelně do veřejného vystupování na koncertech a tancovačkách a že bude sbírat jeden úspěch za druhým, ale vůbec si neuvědomila že chybí to nejdůležitější. Zpěv a kvalitní zpěvák.
První vystoupení po zkouškách bylo v Jelencích na Příbramsku a byl to docela průser. Lidí přišlo dost, ale Gentiana hrála na tehdejší dobu dost tvrdou muziku se změnami rytmu i tempa. Repertoár byl asi z jedné třetiny zpívaný, zbytek instrumentální. To do lidí na vesnicích moc nešlo. Tak začalo tvrdé období hledání zpěváka a trošku se začalo šilhat po převzatých skladbách, od v té době nastupujících heavy metalových skupin. Na post zpěváka nastupují nejprve Jirka Práger z Prahy a pak Jarka Berdychová - Růžičková z Příbrami. Začínají se hrát skladby od Whitesnake, Accept, Judas Priest, Dep Purple, Iron Maiden, Black Sabbath, Ozzy Osbourne a pod. Vše je česky přetextováno. V roce 1982 odchází J.Růžek a na post basového kytaristy nastupuje vynikající hráč a šoumen Jenda „Píďa” Angelov. Také průběžně končí oba dřívější zpěváci, které nahrazuje živelný spotřebič piva a kořaly, Franta „Gestapák” Adlt z Příbrami. Jeho syrovému, a hlasitému projevu repertoár který Gentiana hrala, velice seděl.
V takto ustálené sestavě - Adlt voc., Blažek gt, Zelner key.,Angelov bgt, Synek dr., kapela úspěšně dobývá tancovačková prkna, má za sebou několik stovek vystoupení.
Kapitola III.
Další bod zlomu přichází koncem roku 1985 a to v podobě zákazu vystupování. Kapela si za to mohla (ale jenom trošičku) sama. Po pátečním a sobotním hraní se muzikanti na nedělních nealkoholických čajích v Hořovicích, už nedokázali dalšímu přívalu chlastu bránit a jen se dorazili. To se také odrazilo na výkonech jednotlivých hráčů (samozřejmě k lepšímu), ale kontrola z OKS v Berouně to ohodnotila úplně jinak a kapelník J.Blažek okamžitě odevzdává „řidičák na Gentiánu” do rukou zřizovatele a byl konec. Téměř celý následující rok kapela nehraje, sype si popel (prostřednictvím kapelníka) na hlavu a rozdává osobní i písemné omluvy na všechny světové strany. Toto voláni bylo nakonec tehdejšímy úřady vyslyšeno a kapela je do roka a do dne znovu pozvána k přezkoušení.
Kapitola IV.
Po této nucené pause (do léta 1996) se ale do kapely nevrací L.Zelner (přešel k Bon Pari), na klávesy nastupuje Béďa Kozel, a přichází druhý kytarista Ríša Stříž.
Repertoár se ustálil na většině převzatých skladbách ve stylu Hard & Heavy kde dominovaly nástroje obou kytaristů. Tato sestava vydržela asi jeden rok a z rodinných důvodů odchází F.Adlt, později i R. Stříž a Béďa Kozel.
S odchodem posledně jmenovaného opouštějí definitivně kapelu i klávesové nástroje a z podií se valí pouze syrový kytarový zvuk. Na post zpěváka přichází vynikající Tomáš Kolinger a na krátkou dobu nastupuje na druhou kytaru tehdy mladičký Petr Laco. Za bicí usedá příbramská „bicí” legenda Karel Vršecký a po čase Petra Laca střídá současný motor kapely „Jaroušek” Bolina, který zároveň opouští svou tehdejší metalovou kapelu „NOKTURNO.
Kapitola V.
V tomto složení kapela výrazně přitvrzuje, hrají se skladby od skupin Metal Church a King Diamond, kapela se více soustředí na koncertní vystupování.
Rok 1988 je poměrně hudebně uspěšným, ale také ve znamení osobních neshod mezi kapelníkem J. Blažkem a zpěvákem T. Kolingerem. Tyto vyvrcholí odchodem J. Blažka kterého má nahradit kytarový virtuos Ivan Korený. Po třech měsících zkoušení se ale základ kapely rozhoduje pro návrat původního kytaristy a kapelníka J. Blažka. Ten souhlasí, ale s podmínkou že skupinu opustí zpěvák T. Kolinger. Tak se také stalo a přestává zkoušet i Ivan Korený, na zpěv nastupuje Pavel Hanuš. Píše se rok 1989.